Menu

Docent met tolk

Door Anja van Steenbrugge 23 december 2020 Algemeen

Een slechthorende beleeft altijd iets dankzij én met zijn gehoor. Daarom schrijf ik iedere maand mijn (herkenbare) belevenissen op.

Docent met tolk

Zoals de meeste van jullie wel weten, loop ik stage op een ‘normale’ middelbare school. Normaal tussen haakjes als in doodnormaal. Ze hebben nog nooit een tolk Nederlandse Gebarentaal gezien vóór de persconferenties; ze hebben nog nooit een doof persoon ontmoet. Dat maakt mij natuurlijk meteen heel interessant en toegankelijk. In deze blog neem ik jullie mee in de vragen die de leerlingen mij of aan de tolk stelden, om de vertedering en de puurheid van sommige vragen en reacties met jullie te delen. Het zorgt ook voor hilarische en mooie momenten:
  • Aan mij: ’Kunt u praten?’
    • Antwoord: (lachend) ‘uuuuuuuuuhmm, klinkt het alsof ik praat? Begrijp jij wat ik zeg?’ (hierop uitleggend dat geen enkele doof- of slechthorend persoon hetzelfde probleem heeft).
  • Aan de tolk: ‘Kun jij praten?’
    • Antwoord: Zie de reactie hierboven.
  • Aan mij: ‘Maar waarom doet u het niet alleen op liplezen? Want dat kunt u toch?’
    • Antwoord: ‘ Oké, ik kan het jou uitleggen of ik laat het jou ervaren. Ik ga aan de klas vragen dat iedereen zijn oren bedekt -en ook echt goed bedekt, aangezien ik maar 30% hoor, hé jongens-. Dan mag jij achter elkaar de woorden berg en werk gaan zeggen. De leerlingen mogen dan zeggen of zij een verschil zien.’ Conclusie: ze zagen geen verschil in het mondbeeld van de leerling. Dat gaf antwoord op zijn vraag ?.
  • Aan de tolk en mij: ‘ Ieder land heeft zijn eigen gebarentaal, toch?’
    • De tolk: ‘Ja dat klopt. Er zijn zelfs dialecten in gebarentaal. ‘
De reactie van een leerling binnen een nanoseconde op deze mededeling MOET ik met jullie delen.
  • Leerling X (#privacywetgeving) van achteruit de klas: WAJOOOWW dus er is gewoon een harde G in gebarentaal?!?!?!?!? XD (mooi, toch :’))
    • Mijn reactie lachend: ‘Nee, leerling X, de harde G horen ze niet. Dat snap je toch wel?’

Naar de inhoud springen